fredag 15 februari 2008

I-lands problem

Tänk så många i-lands problem som överhopar mig dagligen. Och tänk hur obetydliga de problemen är i det stora hela.
  • Ska vi äta hemma eller på restaurang ikväll? Vilken restaurang ska vi i så fall välja? Jag och min man kan ägna timmar åt att vela mellan olika alternativ innan vi bestämmer oss.
  • Vilka kläder ska jag ha på mig? Panik! Ibland känns det som att jag inte har några kläder alls trots att jag vet att jag i alla fall har ett femtiotal toppar. Sannolikheten att jag tvingas gå ut utan kläder är med andra ord obefintlig.
  • Var ska vi åka på semester? Vilket hotell ser bättre ut? Vilka flygtider är bäst? Oj oj vilka svåra val det kan vara.
Finns det någon sensmoral i det här? Jag tänker i alla fall inte slå någon på fingrarna och säga att man är en dålig människa bara för att man har så kallade i-lands problem att fundera över. Man lever i sin egen verklighet. Men stannar man upp och funderar lite inser man att problemen är ganska så små i det stora sammanhanget.

Inga kommentarer: