fredag 5 oktober 2007

Valnöt eller bläckplump?

Stod och hackade valnötter för en stund sedan när det slog mig att valnötter påminner om Rorschachstest. En valnöt ser aldrig exakt likadan ut som en annan, och de har ofta en slags symmetri som liknar Rorschachs berömda bläckplumpar. Eller berömda och berömda, för mig som har läst psykologi är de i alla fall välkända. Relaterar man till en annan ännu mer välkänd person inom psykologin, Sigmund Freud, kanske min fria association mellan valnöten och Rorschach-bläckplumparna går att hänföra till något jag har upplevt i min barndom. Kanske jag har fastnat i den orala eller den anala fasen under min uppväxt?! Nåja, jag är i alla fall inte pedantisk så jag klarade nog av potträningen under den sistnämnda fasen på ett bra sätt.

Ha en trevlig helg!

Inga kommentarer: