tisdag 18 augusti 2009

På tal om namn

Läser Marias blogg och börjar fundera över mitt namn.

Jag heter Linda och tilltalas Linda. Förutom Linda heter jag Anna-Karin och det brukar väl en del familjemedlemmar och/eller släktingar kalla mig vid nåt enstaka tillfälle. De använder ibland också alla mina namn i följd, Linda Anna-Karin.

Min morbror har länge kallat mig för Lillan. Han kanske har slutat nu. Han sa att han skulle sluta när vi gifte oss och att han definitivt var tvungen att sluta när vi skulle få barn. Vi får väl se.

Nu är jag ju också mamma. Jag och maken pratar om mig som mamma när vi pratar med Love. Jag tycker det är självklart att barn ska säga mamma till ens mamma. Att tilltala mamman vid sitt namn känns så distanserat på något sätt. Det har i alla fall inte gått så långt (ännu) att jag och maken säger "mamma" och "pappa" till varandra.

Inga kommentarer: