fredag 18 juni 2010

Dricks eller inte?

När jag/vi är på restaurang ger vi 99% av gångerna dricks när vi betalar notan. Det har väl hänt nån enstaka gång när vi inte har varit nöjd med varken mat eller service att vi struntat i det som en markering.

Ibland när man är på restaurang med ett sällskap kan dricksandet bli lite pinsamt. Vissa ger aldrig dricks och en del är mer generösa. I USA vet man att man måste ge 15% i dricks. Gör man inte det kan personalen bli väldigt upprörd. Man lämnar inte en restaurang utan att dricksa. Det kan också vara bra att veta när man väljer restaurang eftersom man alltid måste lägga på minst 15% på priserna. Mig veterligen finns det ingen drickspraxis i Sverige.

1 kommentar:

Lindslay sa...

Det här med dricks kan bli riktigt pinsamt också. Jag ger altid dricks. Nästan. Om jag inte är jätteonöjd med mat och service. Det finns ju massor av storys som folk berättat men en gång var vi ute och käkade en födelsedagsmiddag på en finare restaurang. När notan kom skulle en i sällskapet betala. Det gick på 1992 kr och hon sa då: Men jag lägger jämt, 8 kr blir väl bra? Jag höll på att dö, då kan man väl för fan skita i att ge dricks. Jag gick på toaletten för att slippa se den servitrisens min.