fredag 13 augusti 2010

Min hårvärld

Om man köper en shampooflaska och en balsamflaska från samma märke är det nästan alltid mer i shampooflaskan. Varför då? Ska man använda mer shampoo och mindre balsam varje gång man tvättar håret? Eller räknar tillverkarna med att fler personer i ett hushåll använder shampoo jämfört med balsam?

Varför heter det förresten shampoo - vilket fult ord...

Och varför har en del av dessa märken konstruerat flaskorna så att shampoot är stående, med korken uppåt medan balsamet har korken nedåt?

Och varför vill jag envisas med att försöka stava shampoo med sch när jag vet att det absolut inte stavas så? Det kommer liksom automatiskt när jag skriver.

Och hur länge ska man tappa massor av hår efter det att man fått barn, det har ju nästan gått 14 månader nu. Tur att jag har mycket hår!

Maken har sommarfrisyr med kortrakad skalle. Ibland skulle jag också vilja göra så men det vågar jag ju absolut inte. Men det skulle vara så enkelt och skönt. Finns det något mysigare än att smeka en nyrakad skalle? Ja, förmodligen finns det det, men det är en annan femma. Nu använde jag mig av ordet mysigt. Jag gillar inte det ordet. Jag tycker bättre om trevligt, gosigt och egentligen alla andra ord som är synonymer till m-ordet.

I onsdags var jag på vaxning. F-n alltså man vet att man lever när man är där. Tur att man glömmer bort hur ont det gör mellan gångerna.

Jag skulle behöva klippa mig också men när ska jag kunna göra det? Har själv inget bra svar på den frågan. Och Love skulle behöva gå till en riktig frisör för hans hår växer värre än gräs och vi föräldrar är inte de bästa frisörerna.

No more hair issues for today. Tror jag.

2 kommentarer:

FixaTillDig sa...

Det är meningen att man ska schamponera håret två gånger och ta i en "dos" balsam bara, därav att schampo-flaskorna är större.

Den svenska stavningen är med Sch och den engelska är Shampoo, så du gör helt rätt =0)

Anledningen till att balsam-flaskan vänder nedåt är att det är mer trögflytande och därför lättare att få ut när det rinner ner mellan användningarna.

Hitta dina hårprodukter hos FixaTillDig.se

Lindslay sa...

Bra frågor som nu fått bra svar. Jag har också alltid undrat över det där med balsamflaskorna.