fredag 19 september 2008

Reseberättelse del 1 - Atlanta

Lördag 30 augusti

Resan startade på eftermiddagen svensk tid. Flygtiden var ca 9,5 timmar så det tog ju ett tag. Det var dessutom en tråkig flygning eftersom vi råkade hamna på platser från vilka man inte kunde se filmerna som visades. Servicen i övrigt med Delta Airlines var helt ok. Vi var framme i Atlanta vid 18.30-tiden, lokal tid. Sedan var det seeegt. På planet får man fylla i ett papper och när man stiger av planet får man stå i kö för att lämna in detta i någon slags passkontroll. Där får man också lämna handavtryck, fingeravtryck och bli fotograferad. Därefter hämtade vi väskorna, gick genom tullkontrollen, lämnade väskorna igen (!), gick genom en säkerhetskontroll, åkte 1,5 km med ett tåg, hämtade återigen upp väskorna och kunde gå till biluthyrningen. Hela denna procedur tog säkert 1,5 timmar. Nåväl, vi kom fram till hotellet vid 21.30 och det var ett riktigt fint hotell, The Westin at Buckhead. Beställde take away-burgare från ett ställe köpcentrat bredvid hotellet – the Clubhouse.

Söndag 31 augusti

Var på The world of Coca Cola, där man får dess historia berättad för sig, man får se hur drycken tillverkas, man får smaka på all världens olika coca cola-drycker och så får man självklart krama Coca Cola-björnen!Innan det åt vi hamburgerlunch på Johnny Rockets. Middag åt vi på ett mexikanskt ställe i Highlands. Sedan var vi på en riktigt häftig bluesbar, Blind Willies, där ett mycket bra band spelade.

Måndag 1 september

Ägnade hela dagen åt shopping på Lennox mall, det stora köpcentrat bredvid hotellet. Åt lunch på Prime Steakhouse, dagens obligatoriska burgare och middag på Longhorn Steakhouse och de hade om möjligt ännu mörare biffar än dess svenska motsvarighet, Texas Smokehouse.

Tisdag 2 september

Ändrade resten av resrutten på grund av orkanen Hanna som hotade sydöstra kusten med våra resmål Savannah och Charleston. Det var väldigt många orkaner i farten under vår resa där borta men lyckligtvis drabbades inte vi av någon. Det är svårt att undvika att få information om var och när orkanerna slår till eftersom TV visar ständiga rapporter.

Var på Georgia Aquarium, världens största akvarium och det var rikgit häftigt att se hajar, stingrockor och andra stora fiskar simma ovanför och bredvid oss.
Lunchen bestod av kycklingvingar på Hooters. Middag: fondue på Dantes down the hatch, enligt dem själv en fondue- och jazzupplevelse - och det var det verkligen, det var hur trevligt som helst. Därefter tog vi en drink på Beluga martinibar.