måndag 1 december 2008

Klungan - Det är vi som är hemgiften

Min kusin gav mig en teaterföreställning i födelsedagspresent. I torsdags var vi tillsammans och såg "Det är vi som är hemgiften" av komikergruppen Klungan på Södra Teatern. Medlemmarna i Klungan ligger också bakom det trevliga radioprogrammet"Mammas nya kille" som sänds i Sveriges Radio.

Klungan var bitvis mycket bra, men hade också sina dippar. Roligast för mig var kombinationen av dialekt, tragikomiskt vemod och "skämta-med-sitt-ursprung-inställningen". När aktörerna för tionde gången på dryga 1,5 timmar går runt på scenen med konstiga gångstilar drar jag däremot inte på munnen.

1 kommentar:

Anonym sa...

Tack- det är första gången någon vågar(?) annat än skriva upp den helkassa föreställningen - jag försökte tycka att det var roligt, men inget drogs ut till en poäng.
Att det här har skrivits upp så kolossalt förvånar mig också - även om många skrattade under föreställningen var det en loj och lätt missnöjd publik som gick ut.
Det är en stämning som inte går att ta miste på.
Jag såg deras förra föreställning och uppskattade den mycket mer. Det här var inte bara en besvikelse, det känns som om man måste tycka att det är bra. Det var det inte. Inte intelligent och vasst. Inte roligt. Inte rörande. Sexinlägg som känns överspelade och puerila. Nej tack