tisdag 8 april 2008

En mångfald av verbal snobbism

Läser just nu en kurs som jag missade förra våren när vi var i USA. Genusperspektiv på kriminologi heter den och jag kan säga att jag inte alltid förstår kursens relevans för det kriminologiska ämnet. En av böckerna är nästintill obegriplig. Ett axplock av begrepp från boken:
  • feministisk poststrukturalism
  • humanistiskt subjekt
  • strukturalistisk tankefigur
  • motstridiga diskurser
  • multipla subjektiviteter
  • postkolonialt tänkande
  • essentialism
  • motståndets etik som dekonstruktion
  • dikotomiernas upplösning i multiplicitet

Och detta var bara ett utdrag från innehållsförteckningen så ni kan ju tänka er hur resten av boken ser ut.

Boken heter förresten "In på bara benet - en introduktion till feministisk poststrukturalism" av Hillevi Lenz Taguchi. Jag kan inte rekommendera den.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hade också liknadne litteratur då jag läste, man blir inte direkt sugen och inspirerad på att läsa och lära mer om genus/feminism/jämställdhet/jämlik-het mm mm............/Elle