onsdag 5 december 2007

Statik eller dynamik?

Förr i tiden slets folk ut på grund av alltför hårt kroppsarbete. Det stora problemet idag är det statiska datorarbetet. Många är fjättrade vid sina datorer minst åtta timmar om dagen och många av dessa använder förmodligen också datorer utanför arbetstid.

Kan man träna och röra på sig är det mindre risk att man drabbas av rygg-, axel- eller nackont. Själv så har jag varit sjuk i ungefär åtta veckor. Dessförinnan hade jag kommit igång med styrketräning och promenerade regelbundet. Under den här sjukdomstiden känns det som att hela överkroppen har stelnat till, men vad ska man göra man måste ju sitta framför datorn för att producera något. Annars blir den kriminologiska forskningen om den organiserade brottsligheten i Sverige lidande. Näe, skämt åsido, annars blir jag själv lidande om jag inte kan prestera tillräckligt bra för att få ut min examen... Nu har jag i alla fall börjat promenera litegrann men styrketräningen får vänta ett tag till.

Det dummaste man gör är också att reagera alldeles för sent, eller egentligen att man reagerar istället för att agera (förebyggande). Oftast försöker man inte göra något åt sin datormiljö eller arbetssituation förrän man har fått ont någonstans. Korkat, särskilt när jag har jobbat med ergonomiska frågor i flera år och vet vad det kan få för konsekvenser.

Inga kommentarer: