torsdag 30 oktober 2008

Att marknadsföra sin kommun

Det ägnas tydligen rätt så mycket energi i Sveriges alla kommuner för att komma på bra och klatschiga slogans för att marknadsföra sin kommun kort och koncist. Denna inventering visar på många exempel.

Boden har till exempel länge kört med "Fördel Boden" men samtidigt finns det många "inofficiella" slogans:
"Boden, Boden, helvetet på jorden"
"När gud skapade jordenvände han arslet åt Boden"
"Det finns en plats på jorden där solen aldrig ler, den platsen heter Boden, dit ska jag aldrig mer."
"Boden - staden som Gud glömde, Djävulen inte ville ha men som armén köpte"

Det finns en hel del fyndiga slogans:

Arvika: "kommunen med stake" - det finns tydligen en jättemodell av en ljusstake vid en av infarterna till staden.

Handen: "mitt mellan Trosa och Fittja" (inte den officiella versionen).

Hjo: "I love Hjo" - säger väl allt.

"Mina städer", Luleå och Stockholm, har liknande slogans: "staden vid vattnet" respektive "beauty on water". Båda två är vackra städer, framför allt på sommaren med allt vatten runt omkring.

Inga kommentarer: