fredag 3 oktober 2008

Botten är nådd

Botten är nådd, vi kan inte sjunka längre ner än så här. Eller jo det kan vi - allsvenskan - fast det dröjer väl ett halvår tills dess.

Det är med stor sorg i hjärtat jag ser mitt älskade Luleå hockey bli sämre år för år. Det är inte spelarnas fel att det går som det går. De gör så gott de kan men de är inte bättre än så här. Jag tor nog inte heller att vi skulle ligga högre upp i tabellen med andra tränare.

Jag skyller istället på ledningen i Luleå hockey som inte har insett (?) situationens allvar. Det verkar som att många Luleå hockey-ledare bär på åsikten att allting ordnar sig. Sett till de senaste åren har det ju ordnat sig - vi har ju i alla fall inte åkt ur elitserien. Men vi kommer närmare och närmare och med tanke på hur nära vi var förra året tycker man ju att föreningen borde ha lärt sig något.

Det är problematiskt, det blir ju en ond cirkel. Färre och färre åskådare på matcherna ju fler förluster laget har. Det innebär mindre pengar till föreningen. Förmodligen är det också så att det inte är lika intressant för sponsorer att sponsra ett bottenlag. Fast å andra sidan om de inte skjuter till pengar nu kanske det inte finns något elitserielag att sponsra inom kort. Det finns säkert många norrbottningar om önskar att Luleå hockey åker ur elitserien, Jantelagen är väldigt stark där uppe. Men jag tror inte många av dem fattar hur förödande det skulle vara för Luleå och för Norrbotten om Luleå hockey skulle åka ur elitserien.

Det är nu ledarna inom Luleå hockey måste inse situationens allvar, samla ihop alla krafter de någonsin kan samla ihop och gå ut till det norrbottniska näringslivet och be om hjälp och stöd. Tyvärr tror jag inte att marknadsföring och försäljning av sponsorpaket är Luleå Hockeys starka sida, det har man också tagit alltför lätt på alldeles för länge.

Inga kommentarer: