söndag 26 oktober 2008

Plankstek - inte så hett

Jag har länge pratat med maken om att det skulle vara gott med en riktig plankstek. Tyvärr har planksteken inte särskilt hög status i Stockholm. De ställen där man kan hitta sådana är ofta med på topplistan över "sunkhak", vilket inte är en alltför smickrande lista.

Villa Godthem på Djurgården har varit välrenommerade för sina plankstekar, men de har tyvärr bytt ägare som har en helt ny meny utan plankstek.

Vi hittade i alla fall plankstek på turistfällan Drottninggatan 6. Det var gott men definitivt inte mer än så. En mör bit biff, pommes duchesse, bearneisesås, en liten tomatklyfta och en skiva stekt bacon var vad vi fick för 159 kr. Jag hade nog kunnat ta en större tomatbit, sparrislindad bacon och hemgjord bea.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag gillar också plankstek!
Din avokadogucka verkar också god, tror det är det rätta orginalet.
Tittar in igen fast jag håller på Timrå,ha ha

Anonym sa...

Glömde säga att vi åt på drottninggatan när vi var på semester i sommar, aldrig mer!

LINROJ sa...

Näe, jag vet - man ska undvika Drottninggatan - det är bara turistfällor!

Titta gärna in igen - även om du håller på Timrå!