fredag 27 februari 2009

Vem kan mest om hockey?

Min make kollade på derbyt Luleå-Skellefteå igår tillsammans med kollegor/kunder. Efteråt berättade han om att kunderna hade mycket goda hockeykunskaper. De hade pratat om SM-finaler och kom in på finalen 1995 då HV71 vann guld för första gången. Men makens kollega visste inte vem de slog i finalen.

"Färjestad" hade bägge kunderna svarat i kör.

Maken kom hem och han började berätta om ovanstående diskussion men han frågade mig istället om jag visste vem HV mötte i finalen 1995.

"Brynäs" svarade jag efter en kort stunds övervägande.
"Öööhh, öööhh, öööhh, fel, fel, fel" svarade han, "det är Färjestad".

Jaha tänkte jag, somnade för kvällen och vaknade med ett ryck klockan 05.45. Det första jag tänkte på var 1995. Första säsongen som Jarmo Myllys spelade för Luleå. Vi tog oss till semifinal, tog ledningen med 2-0 i matcher men Brynäs vände och vann och gick med andra ord till final.

Det var det första jag sa till min make i morse. Nu kan han hälsa kunderna vem som kan hockey.

Inga kommentarer: