onsdag 25 februari 2009

Blodbrist och hjärtslag

Under en graviditet är det mycket vanligt (främst i mitten av graviditeten) att den blivande modern drabbas av blodbrist - oftast beroende på järnbrist. Det har nu drabbat mig med full kraft. Jag är totalt utslagen, helt slut och orkeslös.

Mitt blodvärde var igår 113 jämfört med i början av graviditeten då jag hade 153. Normalt värde är mellan 115 och 145. Jag har med andra ord normalt sett ett väldigt högt blodvärde vilket enligt barnmorskan gör att jag märker av lågt blodvärde mycket mer än de med lägre blodvärde som utgångspunkt. Hängde ni med?

Jag har blivit rekommenderad att börja äta Niferex, järntabletter och det är bara att hoppas att det hjälper. Annars kanske jag får börja dricka blutsaft, men det verkar ju så där halvkul.

Vi lyssnade på bebis hjärta som igår slog mellan 135 och 140 slag per minut. Det finns de som säger att bebishjärtan som slår under 140 slag per minuten innebär en pojke och att högre hjärtfrekvens skulle innebära en flicka. Det finns också de som säger att det är bara en myt att man skulle kunna bestämma bebis kön efter hjärtfrekvens.

Inga kommentarer: