tisdag 13 oktober 2009

Förändringar i matvanor

När vi fick barn förändrades många saker i vårt liv. Framför allt har man en ny liten person att ta hand om som man prioriterar i alla lägen.

En av de största förändringarna för mig och min make är att vi inte kan äta på restaurang lika ofta som tidigare. Under sommaren var det enkelt, då gick det bra att ta med Love på uteserveringarna, och då sov han ju för det mesta eftersom han var så liten.

Nu är det inte lika enkelt. Det blir mer hämtmat. Alla restauranger tycker inte om att man har med barn. Många restauranger är också för trånga för att det ska rymmas en barnvagn mellan borden.

Sedan har ju Love sovtid vid 19-tiden och då vill han helst somna i sin egen säng. Det funkar att somna i vagnen också och han är van vid ljud men det är lätt att man blir bekväm och stannar hemma för ibland kan han ju bli grinig vid sovtiden och det vill man ju helst undvika på restaurang. Vi har lovat oss själva att inte bli sådana där bekväma människor och det tycker jag nog inte heller att vi har blivit. Vi var t ex på rockfest för några lördagar sedan och Love sov i sin vagn hela kvällen bredvid en högtalare! Det finns sådana som skaffar barn och i stort sett inte kan lämna hemmet ifall barnen har sovtid vilket jag tycker känns tråkigt. Man måste ju fortsätta leva ett eget liv även om det blir på annat sätt än tidigare.

Jag läste i Di weekend i fredags om en man som lovade sig själv att äta på totalt 100 stjärnor i Guide Michelin på ett år. I hans blogg kan man läsa mer om det. Vilken grej! Det är min dröm att i framtiden göra något liknande, men det lär dröja mååånga år. Vi har faktiskt ätit på ett par av restaurangerna på hans topplista, bland annat Lux och Operakällaren här i Stockholm.

Nästa restaurangbesök vi har att se fram emot min make och jag är när vi första helgen i november ska gå på Leijontornet, som för övrigt också har en stjärna i Guide Michelin. Mormor och morfar är här och ska vara med Love då.

1 kommentar:

axelina sa...

Tack för tipset om kandelabern:)