onsdag 21 januari 2009

Kedjor jag minns

Nostalgiska tillbakablickar på gamla Luleå Hockey-stjärnor ligger mig varmt om hjärtat. I tidningarna skrivs det idag om att Tomas Surovy kan vara aktuell för Luleå igen. Det skulle väl inte vara så dumt. Han tillhörde en av Luleås mest framgångsrika (poängmässigt) kedjor genom tiderna med Surovy, Lubos Bartecko och Micke Renberg.

Andra kedjor jag minns:

L-G Pettersson - Stefan "Skuggan" Nilsson - Jens Hellgren/Lars Edström/Kari Jaako... När L-G kom "hem" till Luleå i slutet på 80-talet bildade han tillsammans med Stefan "Skuggan" Nilsson ett av elitseriens genom tiderna mest svårstoppade radarpar. Duon kompletterades under åren med olika spelare.

Lars-Göran Niemi - Matti Ruisma - Roger Mikko. Var mycket bra under första elitseriesäsongen, 1984-85, men det är på gränsen till att jag minns deras storhet.

Johan Strömwall - Tomas "Bulan" Berglund - Lasse Hurtig. Jag minns inte exakt hur länge dessa tre spelade ihop men under SM-slutspelet 1993 var de mycket framgångsrika.

Johan Rosén - Mika Nieminen - Lars Hurtig. En riktig "powerkedja"!

Tomas Holmström - Jiri Kucera - Stefan "Skuggan" Nilsson. Framträdande under guldsäsongen.

Jonathan Hedström - Martin Hostak - Anders Burström. Tänk att Burström gjorde kring 30 poäng fyra säsonger i rad kring milennieskiftet...

Robert "Nobbe" Nordberg - Hans Hjalmar - Pauli Järvinen. Jag minns inte om de spelade ihop en hel säsong eller om det bara var några enstaka matcher men de gjorde i alla fall massor med poäng under en och samma match. Tror att Bulan kan ha spelat här istället för Hjalmar också.

Jag har säkert glömt någon...

Inga kommentarer: