söndag 11 januari 2009

Säsongen snart slut...

Snart är säsongen snart slut för den godaste frukten som finns, blodapelsinen. I Sverige finns det att få tag på blodapelsiner mellan början/mitten av december fram till och med januari, möjligtvis en bit in i februari. Under den tiden äter jag i snitt 3-4 apelsiner om dagen. Ibland pressar vi juice till frukost också. Vis av tidigare år har jag lärt mig att inte chocka kroppen i början av säsongen. För några år sedan kunde jag nämligen trycka i mig 5-6 blodapelsiner om dagen i början av säsongen men då fick jag utslag i ansiktet...

Lite fakta om blodapelsinen:
Skillnaden på vanliga apelsiner och blodapelsiner är att blodapelsinen är en egen botanisk art, vars röda färg bara utvecklas vid kyla. Därför odlas blodapelsiner på platser med varma dagar och kalla nätter. I början av säsongen är både skal och fruktkött ljusrött, men får senare en mörkare röd färg. Vill man ha en blodapelsin med mycket färg ska man ta en frukt vars skal är intensivt orange och kanske skiftar lätt i rött. I rumstemperatur håller sig blodapelsinerna i en till två veckor, men vid kyligare förvaring, runt två till fem grader, håller de sig något längre.

Inga kommentarer: