torsdag 4 juni 2009

Riktiga kärleksmums

Idag har jag ägnat en del av dagen åt en sak som jag gör väldigt sällan. Jag har nämligen bakat. Den uteblivna bakningen har jag tidigare skyllt på att jag/vi inte har haft för liten frys. Nu kan jag inte längre skylla på det. Nu står den där, den stora frysen. Visserligen fylld med mat men nog kan man säkert få plats med en del bakverk också.

Jag har gjort kärleksmums, riktiga kärleksmums. Icke att blanda samman med mockarutor, kokosrutor, strösselkaka eller snoddas med andra ord. Riktiga kärleksmums har vit eller åtminstone ljus glasyr och inte den mörka, bruna glasyren som finns på de andra kakorna. Ovanpå strös kokosflingor, inte strössel.

Kärleksmums

2 ägg
2 kkp strösocker (1 kkp = 1,5 dl, se denna omvandlingssida)
1 kkp mjölk
3 kkp mjöl
2 tsk bakpulver
1 msk kakao
150 gr smält smör

Ägg och socker vispas. Rör ner mjölk. Blanda ihop mjöl, bakpulver och kakao och sila blandningen ner i smeten. Blanda ihop allt tillsammans med det smälta smöret. Häll ner i en smörad och bröad långpanna. För bästa resultat: gör dubbel sats. Gräddas i 225 gr ca 15-20 min (gräddningstiden kan bli något längre om du gör dubbel sats)

Glasyr:

2 hg florsocker
5 msk kallt kaffe
2 tsk vaniljsocker
75 gr smör (Obs. EJ SMÄLT)

Vispa ihop detta med elvisp tills glasyren blir glansig. Bred över den kalla kakan. Kokosflingor strös ovanpå den färdiga kakan.

Så här blev resultatet...

3 kommentarer:

Dust sa...

Kärleksmums är en av mina favoriter. Mor gjorde fantastiska såna på sin tid och jag och lillebror smög iväg och snodde en då och då ur frysen.
På Kulturens Hus i Luleå finns en slags tigerkaka med kokos, brukar välja grädde till - det är också en favorit!

Unknown sa...

Sourcewhy not check here a fantastic readuseful source have a peek at these guysclick resources

theylee sa...

u1r69q1o91 o2j87t9p75 x4s87y1p07 c1v02s3v17 k0g02v1a40 x9f08p2b25