tisdag 2 juni 2009

Tröjor i taket?

NSD skriver idag om att historien bör ha sin plats i den ombyggda hockeyarenan i Luleå. Självklart ska den det. Jag håller helt och fullt med. Trotjänare eller andra spektakulära profiler som bidragit till Luleå Hockeys framgångar ska ha sin rättmätiga hyllning.

Idag hänger två tröjnummer uppe i taket: nr 22 för Hans "Nobbe" Norberg och nr 12 för Johan Strömwall. Nästa tröjnummer som ska hänga där är självklart för mig: nr 35 för Jarmo Myllys. Han har inte alltid varit Luleå trogen men han spelade för oss under ganska lång tid. Han var en spektakulär personlighet och artist, så mycket mer än bara en målvakt. Under sina år i Luleå gjorde han t ex två (2) mål och 17 assist.

Andra kandidater till tröjupphängning är för mig Stefan "Skuggan" Nilsson och Matti Ruisma.

Ett litet museum inne i arenan skulle inte vara helt fel. I NSD-artikeln (länk ovan) idag skrivs om Drugge och Aspviken som samlar på Luleå Hockey-prylar med drömmen om ett idrottsmuseum i Luleå i framtiden. Jag vet att de varit i kontakt med min kusin som har Matti Ruismas gamla matchtröja i sin ägo men han vill inte göra sig av med den och jag förstår honom. Möjligtvis kan han tänka sig att låna ut den till ett framtida museum men inte till att hänga i Drugges källare...

Inga kommentarer: