tisdag 22 maj 2007

Soppan Luleå Hockey

Jag har hittills avstått från att kommentera "soppan" som pågår uppe i Luleå mellan Luleå Hockey och främst Micke Renberg. Nu kan jag inte hålla mig längre. Men jag vet inte riktigt vad jag ska säga eller vad jag ska tycka.

Har Luleå Hockey bara haft otur som involverat sig med "fel" pensionsbolag. Eller var det Micke Renberg och Danne Lundström som initierade Obol för Luleå Hockey för många år sedan? Micke och Bo Johansson från Obol hade affärer ihop för länge sedan...

Omfattar den här "soppan" så många spelare som nämns i bland annat Aftonbladet kan detta bli en ytterst besvärlig affär för Luleå. Hur ska klubben, som redan har en dålig ekonomi, kunna betala ut belopp i 20-miljoners klassen till f d spelare? Enligt utdrag från kontrakten verkar det också som att Luleå har skrivit fast sig i en klausul där de gör sig skyldiga att betala ut pengarna. Vad kommer att hända i så fall? Kommer vårt kära Luleå Hockey att finnas kvar? Huuu, hemska tanke.

Jag kan inte heller undgå att kommentera den starka traditionen bland många elitserielag, men främst i Luleå Hockey, att anställa många av de före detta spelarna som höjdare inom organisationen. Vad är det som säger att bara för att de var bra hockeyspelare, kan de driva ett stort företag som ju faktiskt ett elitserielag är? Min åsikt är att det behövs professionella personer på många platser, som vet hur man affärsmässigt driver ett företag. Mig veterligen gör man inte så i professionella företag, ett undantag kan möjligtvis hittas inom facket. Jag säger INTE att många av de f d spelarna kan göra ett bra jobb, men det måste finnas en bra blandning.

För övrigt känner jag mig väldigt besviken på Micke Renberg. Han har alltid varit min hjälte - men inte längre. Han har alltid symboliserat Luleå och med ett stort Luleå-hjärta har han kämpat stenhårt i motgång och medgång i många år. Nu har han gått ut och inlett en smutskastningskampanj av Luleå Hockey utan dess like. Luleå Hockeys rykte är svartmålat - mycket på grund av honom. Man kan ju undra om detta istället hade gått att lösa "mellan fyra ögon".

Jag hoppas att hela den här "soppan" löser sig utan allt för stora nackdelar för Luleå Hockeys del, för jag vill verkligen inte att Luleå Hockey försvinner från elitserien!

1 kommentar:

Anonym sa...

Jadu, vad ska det här sluta med. Renberg drog igång nåt som nog inte många av oss vid sidan av föreningen kunnat ana. Och än har vi inte läst, sett, hört allt befarar jag...

http://blogg.passagen.se/thojoteji