onsdag 27 maj 2009

Långkok

Maken har i flera år pratat om att laga ärtsoppa hemma. Ärtor har köpts men även hunnit slängas eftersom de blivit för gamla. Nu gjorde han slag i saken. Ärtor lades i blöt i söndags. Fläsket kokades samma dag. Själva soppan kokades sedan på måndag kväll och igår åt vi äntligen denna soppa. Han följde Per Morbergs recept. Jag har tyvärr inte så mycket att jämföra med när det gäller ärtsoppa. Jag kom fram till att jag nog aldrig har smakat det på riktigt, gett det en ärlig chans, förrän igår. Det var gott men jag tyckte nog inte att det var wow-gott. Men det kanske krävs lite tillvänjning innan man verkligen kan uppskatta det.

Till soppan gjorde han även hemlagad senap. Den var lite i starkaste laget för mig. Det tårades i ögonen av den pepparrotsaktiga smaken. Visste ni förresten att senap och pepparrot är släkt med varandra?

Inga kommentarer: