tisdag 19 maj 2009

Varför är det okej att pissa på Stockholm?

Vad är grejen med att många (Obs! inte alla) som bor kvar i sina hemstäder, t ex uppe i Norrbotten, förväntar sig att alla som flyttat därifrån någon gång ska flytta tillbaka?

Är det för att man är så saknad där "hemma"? Eller är det så att många (Obs! inte alla) som bor kvar där uppe - och aldrig har bott någon annanstans - och bara ser det fullkomligt otänkbara i att flytta från sin hemstad?

Och vad är grejen som ger många (Obs! inte alla) som bor kvar i sina hemstäder, t ex uppe i Norrbotten, rättighet att spy galla över Stockholm och vårt val att bosätta oss i hufvudstaden? Det är inte en gång jag, min make eller vänner till oss fått höra saker som "stackars er som bor i Stockholm, och mitt i sta'n dessutom". Jag vet inte men de kanske tror att vi bor i ett tält mitt på Sergels torg. Eller vad är det som gör dem så bekymrade?

Det är som att är en slags rättighet för många (Obs! inte alla) som bor kvar i sina hemstäder att kritisera vårt val av boende. Det är fullkomligt otänkbart att vi skulle kunna säga samma sak tillbaka till dem. Det är liksom inte vår rättighet att säga "stackars er som bor i Sävast eller Alvik"...

3 kommentarer:

Lindslay sa...

Hihi... Obs inte alla... Man måste ibland vara övertydlig :) Och det kan inte var så att ni valt att bo mitt i Stockholm??

LINROJ sa...

Ja jag vet - det är viktigt att vara övertydlig ibland, man vill ju inte trampa på några tår som inte skall trampas på...

axelina sa...

Ja du folk ska alltid tycka till om andra.. som också inflyttad norrlänning till storstaden känner jag igen det där!