onsdag 14 februari 2007

Reflektioner från ett bibliotek

Under gårdagen ägnade jag några timmar åt att sitta på Stockholms stadsbibliotek och studera. Stockholms stadsbibliotek är en mycket speciell byggnad inspirerad av nyantik och klassisk form, belägen i hörnet Sveavägen/Odengatan. Arkitekten bakom verket som uppfördes 1928 heter Gunnar Asplund, en av Sveriges främsta arkitekter under 1900-talet.

Det slog mig när jag satt där och pluggade hur många olika personlighetstyper som finns på ett bibliotek, däribland...
  • Mobilmarodören - som har sin ring- och sms-signal på högsta volym och skäms inte för att de flera gånger ekar genom det annars rätt så tysta rummet. Ni känner säkert igen detta...
  • Flåsaren, en man som står och tittar på böcker strax bakom ryggen på mig, som förmodligen har sprungit minst ett maratonlopp innan han sprang vidare in på biblioteket.
  • Den tysta - eller i alla fall han som tror att han är tyst. Han försöker vara så tyst och göra sina rörelser så gracilt och sakta som möjligt, men det tar så lång tid och han har så många saker att packa upp: kaffekopp, banan, smörgås, pennor, böcker, laptop och så vidare, att det mest liknar en pantomimteater till slut.
  • Snörvlaren - som nyser, snörvlar, snyter, hostar, nyser och harklar sig mest hela tiden.
  • Fnissarna - tonårsjtejerna som får ständiga sms och mms och inte kan sluta fnissa.

Det blir ingen power walk på några dagar nu. Drog i söndags på mig en enorm skavsårsblåsa på ena hälen. Läste på internet vad man skulle göra med skavsårsblåsor och det viktigaste rådet var att INTE sticka hål på dem. Men vad tusan, testa kan man ju alltid, så jag tar helt sonika och bränner en nål och sticker hål på den - och voilà - det har blivit mycket mycket bättre tack vare min operation!

En kort kommentar också om tisdagens stora idrottshändelse som var Maria Pietilä-Holmners silvermedalj vid storslalomtävlingen i Alpina VM. Oerhört glädjande att även andra tjejer än Anja får vara med och slåss där uppe bland de bästa och det är ofta de mest överraskande framgångarna som är de roligaste! Sverige gör sitt bästa VM någonsin med hittills fem medaljer fördelat på tre olika medaljörer.

En höjdare igår var också att Desperate Housewives äntligen har startat för säsongen! Det är en serie som verkligen har allt: humor, kärlek, drama, svartsjuka och avundsjuka är bara några av beståndsdelarna. Vilken fantasi avsnittsförfattarna måste ha!

Igår fyllde också världens bästa mamma år och jag får passa på att skicka en massa kramar så här via cyberspace! Du är helt enkelt bäst!


1 kommentar:

martina sa...

haha klockren biblioteksanalys. den enda jag saknade var biblotekarien, dom är ju också i en klass för sig ;)