onsdag 28 februari 2007

Stockholm live

Ikväll tänkte jag skippa hockeyn (Frölunda-Luleå på Canal plus) för att gå på Stockholm live, ni vet stand-up showen som sänds i SVT. Vi ska gå tillsammans med några kompisar så det blir säkert en trevlig kväll! Kanske vi syns i tv sedan...

Varför skippar jag då hockeyn? Jag vågar helt enkelt inte se matchen. Luleå har inte vunnit i Scandinavium sedan 2000 (2239 dagar sedan) och Frölunda har två raka 8-2 segrar. Det är inte mycket som talar för Luleå, men trender är till för att brytas samtidigt som vanans makt brukar vara stor. Man får alltså lita till det berömda hoppet för jag hoppas innerligen att Luleå vinner eller åtminstone tar poäng med sig från kvällens match.

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _

Uppdrag granskning har avslöjat att mutaffärer förekommit i samband med försäljningen av JAS Gripen till Tjeckien och världens alla börser faller. Jag är inte särskilt förvånad över det förstnämnda. Varför skulle Sverige vara "justare" än något annat land? I så fall skulle de säkerligen inte få några flygplan sålda. Det sistnämnda är väl egentligen inte heller särskilt förvånande. Även om jag har en aktieanalytiker i familjen så har jag insett att de inte kan räkna ut när alla toppar och dalar förväntas uppnås. Psykologi är istället en mycket betydelsefull faktor som bestämmer hur och när aktiesparare och investerare bedömer och värderar sina aktieinnehav.

Inga kommentarer: