torsdag 29 mars 2007

Möte med en inskränkt taxichaufför

I torsdags förra veckan när jag var i Luleå åkte jag taxi från Bergnäset in till stan. Jag började prata lite med taxichauffören som frågade var jag bodde och jag svarade att jag bor i Stockholm men kommer från Luleå. "Men herregud hur kan du flytta dit?" var hans kommentar och vidare "är det inte hemskt där?" Redan då kände jag att irritationen började gro inombords. Så jag frågar honom vad det är för fel på Stockholm? "Det är ju så hemskt stressigt där på centralstationen och trångt i pendeltåg och tunnelbana". Jag svarar "ja men jag behöver inte åka pendeltåg eller tunnelbana i rusningstid, jag är aldrig på centralstationen när det är som värst, jag bor på 7 minuters promenadavstånd från min arbetsplats (även om jag nu pluggar och har 30 minuters promenad till skolan)." Hans fortsättning är på samma spår ”Drottninggatan då, där alla affärer är, där är det ju hemskt trångt.” Jag försöker förklara att det finns typ tusen andra affärer i Stockholm och att man inte behöver gå på Drottninggatan och jag menar på att det främst är turister där (helst på sommaren). Droppen kommer när vi pratar väder och jag säger att våren har kommit till Stockholm. Hans svar blir då ”det är väl inte bra, det blir ju bara pollenallergi och sån’t skit då…” Och sedan fortsätter han med fler kommentarer om vädret, skoteråkning och friluftsliv och berättar hur bra alla dessa saker är med Luleå. Jag orkar inte bemöta honom längre. Låt honom tycka att Luleå är världens bästa stad att leva och bo i, och låt honom tycka att Stockholm är världens sämsta stad.

Vad jag menar med detta inlägg är absolut inte att det är något fel på Luleå, tvärtom. Det är en mycket trevlig och fin stad som jag eventuellt eller kanske t o m troligen kommer att flytta tillbaka till senare i livet. Saker och ting känns många gånger betydligt enklare där än i Stockholm. Men Stockholm är också en mycket fin stad med ett oerhört stort utbud av olika saker. Vad jag vill säga är att man måste ha distans till allt och inte vara så trångsynt att man inte kan se på de fördelar och nackdelar som finns med respektive ställe.

På återhörande från ett 15-gradigt och soligt Stockholm!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jadu, det var en inskränkt jäkel. Men dom finns överallt. Minns när vi för några år sen var i Skåne. Träffade en snubbe som berättade att många skåningar anser att allt norr om Hallandsåsen är att betrakta som Norrland...

http://blogg.passagen.se/thojoteji/

Anonym sa...

Glömde skriva att dom inskränkta finns även i sthlm. Där lever många med sinnesbilden att vi i norr lever i mörker. Sett till årsbasis har vi dock mer ljus än de i huvudstadsregionen...

http://blogg.passagen.se/thojoteji/

martina sa...

hahah men åååh vilken NÖRD ju. man blir trött. typiskt såna som förstör bilden av det trevliga norr.