torsdag 1 mars 2007

Att leva med en tankspridd...

Jag lever tillsammans med en person som är ganska tankspridd vilket ibland kan ställa till saker och ting litegrann. Lite för mig, men självklart mest för honom. Det är inte bara en gång han tappat bort eller glömt mobiltelefon, plånbok, nycklar, pass, biljetter eller annat viktigt och mindre viktigt. Oftast ordnar det sig och han får tillbaka det han tappat men vissa gånger har det inte ordnat sig vilket då i sin tur kan leda till extra arbete i form av beställning av nytt pass, nytt körkort, nya visa-kort, passerkort och så vidare. Några gånger har det också lett till ökade ekonomiska omkostnader men det lämnar jag därhän nu. Ibland är tankspriddheten charmig men ofta upplevs den som allt annat än charmig...

Anledningen till tankspriddhet är enligt boken "Handbok för tankspridda" att de tankspridda har en så stark koncentrationsförmåga som beskrivs som "en förmåga till hög grad av fokusering under lång tid på det mest centrala". Det skulle enligt boken innebära att de söker sig till en viss typ av jobb och inte sällan väldigt krävande sådana: "det tyder på att många tankspridda söker sig till problemlösarjobb".

I boken finns ett kapitel där det tas upp hur det är att leva med en person som är tankspridd och där sägs bland annat att "det kräver (mycket) kärlek". Där berättas en historia om en läkare som berättar att hans tre utflugna barn var besvikna på honom därför att han inte kunde deras telefonnummer. Läkaren hade en passion för fågelskådning och kunde rabbla långa observationer i form av sifferkombinationer som ett rinnande vatten. Barnen blev upprörda och frågade sig: "brydde han sig mer om fåglar än om sina barn?" Alla tankspridda vet vilka han bryr sig mest om. Men omgivningen förstår inte alltid tankspriddas begränsningar. Möjligen kan andra personer bli lättade av att Einstein, enligt uppgift, inte ens kunde sitt eget telefonnummer. "Varför ska jag belasta min hjärna med något som går att hitta i en telefonkatalog?" sa han. Jag har också funderat på detta: hur kan han komma ihåg alla företags PE-tal men inte när hans bästa kompis fyller år?

Boken ger också tips på såväl hur de tankspridda kan försöka organisera sin vardag så att det blir lite enklare att komma ihåg saker, samt tips för de icke tankspridda hur de kan hantera sin partners tankspriddhet. Ni kan ju gissa vem som har hand om biljetter och sådant när vi är ute och reser.

Får bara hoppas att han kommer ihåg våra barn när den dagen kommer. Här kommer en historia från boken:

På väg hem från semestern tankade jag bilen på en mack. Min tioårige son fick lov att gå in på macken och handla under tiden. När jag tankat färdigt åkte jag vidare. Efter en stund ringde mobilen och stationsföreståndaren vid macken undrade om jag inte skulle ha sonen med mig hem.

Avslutningsvis frågas det i boken om man inte ska ställa några krav på tankspridda och svaret blir följaktligen "jovisst, men lycka till".

Läs gärna mer på hemsidan för de tankspriddas riksförbund!

7 kommentarer:

Anonym sa...

Låter riktigt jobbigt det där. Förhoppningsvis har han andra kvaliteter som gör att du står ut - kanske är snäll, snygg och vältränad

Anonym sa...

Haha... Ja, det stämmer ju bra. Oftast är det ju charmigt - framförallt något att skratta åt... Om man vänder på det så kan man ju säga att han bjuder på sig själv...

Och visst kan jag vara lite tankspridd jag också... :-)

Anonym sa...

Intressant läsning. Det är inte utan att jag känner igen mig ibland. För ngn dag sen letade jag efter bilnyckeln i mina jackfickor. Det visade sig att jag, för ovanlighetens skull, höll den i min vänstra hand...

http://blogg.passagen.se/thojoteji/

martina sa...

haha, jag känner igen mig! undras just om han har sktivit kommentaren från anonymus månne? ;)

osma sa...

Hej allihopa,
Jag heter Herr, Rugare Sim. Jag bor i Holland och jag är en lycklig man idag? och jag sa till mig själv att alla långivare som räddar mig och min familj från vår dåliga situation, jag kommer att hänvisa alla personer som letar efter lån till honom, han gav mig lycka till min och min familj, jag var i behov av ett lån på € 300.000,00 för att starta mitt liv hela tiden när jag är en ensamstående far med 2 barn träffade jag denna ärliga och Allah fruktade man lån långivare som hjälper mig med ett lån på € 300.000,00, han är en Allah fruktade man, om du är i behov av lån och du kommer att betala tillbaka lånet, vänligen kontakta honom berätta för honom att (Herr, Rugare Sim) hänvisar dig till honom. Kontakta Mr, Mohamed Careen via e-post: (arabloanfirmserves@gmail.com)


LÅN Ansökningsinformation FORM
Förnamn......
Mellannamn.....
2) Kön: .........
3) Lånebelopp som behövs: .........
4) Lånetid: .........
5) Land: .........
6) Hemadress: .........
7) Mobilnummer: .........
8) E-postadress ..........
9) Månadsinkomst: .....................
10) Yrke: ...........................
11) Vilken webbplats gjorde du här om .....................
Tack och hälsningar.
E-post arabloanfirmserves@gmail.com

theleson sa...

have a peek hereread review this pageweblink find thispublished here

Unknown sa...

original site buy replica bags online click this over here now luxury replica bags why not find out more gucci replica bags