tisdag 20 mars 2007

Räls igen...

Kommer precis tillbaka från ett besök hos tandläkaren, en tandreglerare, och det var inte roligt. Som tonåring hade jag alla möjliga slags tandställningar man kan ha: nattandställning, räls och gomtandställning. Hela proceduren med tandställningar tog väl ungefär 3-4 år. Dessutom hade jag en tråd bakom tänderna i underkäken för att de skulle hålla sig på plats efter avslutad behandling. Tråden lossnade efter några år och tänderna i underkäken har för länge sedan flyttat sig tillbaka till sin ursprungsplats. Det kunde jag leva med. Enligt tandläkarna är det naturens gång, tänderna vill tillbaka till ursprungsplatsen. Vad ska man då ha tandställning för kan man ju undra?

För en tid sedan upptäckte jag emellertid att tänderna i överkäken också hade börjat flytta sig och då växte oron. För jag vill ju verkligen inte se ut som en hare. När det var som värst, innan jag hade tandställning, fick jag in hela tummen i mitt överbett. Testa själv får ni se - och då fattar ni att jag hade ganska kraftigt överbett.

Hur kan man åtgärda det här då? Jo, det krävs räls i 1,5 år och därefter gomtandställning. Och allt detta till en nätt kostnad av 35 000 kr! Jag vet då inget roligare som jag hade velat lägga så mycket pengar på...

Jag frågade också hur snabbt tänderna flyttar på sig, om jag kommer se helt vanvettig ut innan bröllopet men så snabbt lovade han att det inte går. Och jag vill ju inte heller ha räls när jag gifter mig så behandlingen får helt enkelt påbörjas efter bröllopet...

4 kommentarer:

Anonym sa...

Det där med tänder vill alltid köra ihop sig! Det e bara och bita ihop som sagt! hehe :) Hoppas att det löser sig ialla fall och att ni får ett toppenbröllop!

Tjingeling! :)

Anonym sa...

Shit, 35 000:- Men funkar det så är det förmodligen värt det... Hoppas det ger det resultat du förväntar dig.

http://blogg.passagen.se/thojoteji/

Anonym sa...

Åh, fy vad trist. Har uppmanat Viktor att läsa bloggen, han ska få ta bort sin förhatliga tandställning den 18: april och han kan knappt bärga sig. Tror inte han vill genomlida behandlingen en tredje gång. Förstår att du inte vill börja innan bröllopet.
Hoppas vi ses i helgen!
/ Karin, som jobbar hela helgen i det förväntade solskenet :(

Anonym sa...

en liten udda fråga, men jag kommer precis hem från tandregleringen och fick en gommtandställning, men för en dryg vecka sen så blev jag tsm med min pojkvän och jag undrar om de är helt skumt om man strular när man har den hör tandställningen! :( mår inge bra just nu så skulle vara väldigt glad om jag fick ett svar! :)