tisdag 10 mars 2009

Otur under resan...

Efter fotbollen blev maken bestulen på sin plånbok innehållande nästan 5000 kr i Euros, tre konto-/kreditkort, körkort plus en massa annat smått och gott. Tydligen ingen ovanlighet i Madrid och särskilt inte i de enorma folksamlingar som bildas i tunnelbanan efter fotbollsmatcher.

Korten spärrades inom en halvtimme. Som tur var hade han hunnit köpa tunnelbanebiljetter innan plånboken försvann så att vi kunde ta oss tillbaka till hotellet. Där hade jag plånbok, pass och så vidare.

Vi har rest ganska så mycket och aldrig någonsin tidigare har något liknande hänt oss - det kanske var det som fick oss att bli oförsiktiga och dumma nog att inte dela upp pengarna mellan oss. Men alltid lär man sig något.

Vi hade bestämt att gå ut och äta något efter matchen. Det blev ju dock en aning smolk i glädjebägaren efter plånboksincidenten. Vi blev försenade och hamnade på en restaurang först vid 23.15. Restaurangen visade sig vara väldigt dålig. Jag beställde en rätt med räkor och sallad. Det var sex grillade/brända oskalade räkor med grönsallad utan dressing. Maken beställde lamm varav drygt halva portionen var oätlig på grund av fett och senor. Jag tvingades äta en liten hamburgare på Burger King för att inte gå och lägga mig hungrig.

Vi hade också otur med söndagsmiddagen. Vi skulle gå på någon finare restaurang som vi hade sett i vår guidebok. Problemet var att de fyra första vi var på hade stängt söndagar vilket det inte stod något om i boken. Den femte vi åkte till hade öppet. I boken beskrevs Divina La Cocina som ett trendigt ställe, känt för sin moderna spanska mat med medelhavsinfluenser. Vi uppmanades också att boka bord eftersom det alltid skulle vara fullt här. När vi kom dit var vi ensamma där. Vi var ensamma hela tiden med undantag för en annan person som tyvärr också hittade dit.

Förrätterna gick att äta men det var knappt. Jag beställde något som visade sig vara spenatpasta med gräddsås, paprika och något slags ljust kött. Maken beställde nån slags ansjovis och fiskromsrätt.

Jag brukar inte vara så kinkig med mat utan kunna äta det mesta. Min huvudrätt gick bara inte att äta. Min huvudrätt visade sig bestå av en stor kokt köttbit med en stor ostklump ovanpå och en tre centimeter lång squashbit till. Maken delade med sig ett par bitar från sina ankbröst som inte heller var särskilt roliga. Det slutade med att jag fick äta en liten hamburgare från Burger King. Favorit i repris?

Vad har vi lärt oss av det här? Självklart att göra bättre research angående restauranger innan resan!

Pricken över i:et när det gäller dåliga matupplevelser hände på måndagen på Madrids flygplats Barajos. I terminalen vi skulle åka ifrån skulle det finnas tre restauranger. Vi gick runt och tittade på dem och valde den som såg minst dålig ut - den som serverade pizza. För det mesta är det svårt att totalt misslyckas med pizza men de här lyckades med den bedriften. Först och främst var den iskall, vi sa till och fick den värmd. Sedan var den så dålig att den inte gick att äta upp...