tisdag 24 mars 2009

SMAK på Restaurangen

Jag tror att det är femte eller sjätte gången vi har ätit på Restaurangen, en av Melker Anderssons guldställen i Stockholm. Varje gång har vi varit nöjda, men det finns förbättringspotential. Väntetiden mellan rätterna var ibland alldeles för lång. Vår femrätters middag tog drygt 2,5 timmar och då hoppade vi över kaffe efter maten.

Restaurangens koncept innebär att man väljer mat efter olika smaker. Man får helt enkelt en pappersmeny och en blyertspenna där man kryssar i vilka rätter man vill äta. Till varje rätt finns drycker rekommenderade och där kan man välja antingen vanliga stora glas vin eller så kallade smakglas. Maten på Restaurangen är god, varje rätt är en överraskning, både till innehåll och utseende.

Jag valde i tur och ordning citron, gruyère, chipotle, tamarind och dragon. Jag blev besviken på en rätt: tamarind. Den innehöll en plastpåse med ett anklår och några små icke identifierade kulor, typ matvete eller nåt liknande. Chipotle var godast: fläskkött kokt i en god, mustig buljong samt en fräsch majssallad till. De tre andra rätterna var goda, till och med mycket goda. Jag och min make smakade dessutom av varandras maträtter vilket gjorde att vi fick prova på väldigt många olika goda rätter.

Jag konstaterar efteråt att det inte var sista gången vi åt här. Kanske inte inom den närmaste tiden, jag såg inga bebisar där...

Inga kommentarer: