måndag 2 mars 2009

Vattkoppor?

I helgen blev jag ofrivilligt exponerad för vattkoppsvirus. Jag blev rädd när jag fick veta och gick skyndsamt därifrån. Men skadan kunde ju redan vara skedd. Jag har nämligen hört att det kan vara farligt att få vattkoppor under graviditeten. Jag har inte haft den sjukdomen tidigare.

Jag mailade vår barnmorska Jane direkt i morse och hon sa tack och lov att det inte ska vara farligt i den fas jag är i nu i graviditeten, nämligen i 25:e veckan. Det kan däremot vara riskabelt att få det både i början av graviditeten och i samband med födsel. Hon hade bett laboratoriet analysera mitt blodprov som jag lämnat vid ett tidigare besök för att undersöka om jag har antikroppar mot vattkoppor. Tydligen är det så att 2/3 av de som tror att de inte har haft vattkoppor ändå har haft det eller åtminstone har antikroppar mot det.

Hon skulle i alla fall prata med en läkare så fort hon fick tillbaka provsvaret och sedan kontakta mig. Det finns tydligen någon slags anti-virus medicin att få om det skulle vara nödvändigt, men som sagt jag får avvakta och höra vad de säger.

Inga kommentarer: