tisdag 3 november 2009

En tacksamhetens tanke

Vi åker ganska ofta förbi Danderyds sjukhus, bland annat när vi åker till stugan. Det är omöjligt att då inte tänka på Loves födsel. Jag har nog inte skrivit hur tacksam jag är och därför gör jag det nu istället.

Personalen på BB Stockholm var fantastisk. Jag vill verkligen tacka dem för hjälpen i samband med Loves födsel. Ett särskilt tack till barnmorskan Charlotte Elvander som förlöste Love. Vi hann med en hel del annan personal under vår långdragna förlossning men jag har tyvärr inte namn på alla dessa. Både barnmorskor och även undersköterskor jobbar i dåliga arbetsställningar dygnet runt och hjälper andra människor. De får sin belöning genom att vara med om något av det mest fantastiska man kan vara med om, att hjälpa ett barn att komma till världen.

Jag skulle också vilja tacka den barnmorska som "var med oss" under graviditeten, Jane Fogelström på Barnmorskorna Gamla Stan. Ingen fråga har känts för dum att ställa och för en förstföderska som jag har det varit otroligt skönt att kunna vända sig dit om jag har undrat något.

Något jag inte upplevde lika positivt var den information man fick, eller snarare inte fick, om amning. Och fick man information så var den olika från olika barnmorskor. Det förutsätts på något sätt att amning ska komma igång automatiskt men det är tyvärr inte alltid så enkelt. Och har man ont när man ammar är det "bara att bita ihop". Amningen är när det inte fungerar ångestladdat och amningshetsen är inte alltid så lätt för en nyförlöst hormonstinn förstföderska att hantera.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Har jag sagt Grattis..?

Om inte... Grattis...

Love, ett härligt namn och du vet väl att prägla rätt klubbtillhörighet tidigt...

LINROJ sa...

ja men självklart, han har redan napparna. Däremot är de lite tröga på kläder...de har sagt att de ska få in babykläder hur länge som helst i souvenirbutiken men än har inget hänt.