fredag 20 november 2009

Stelare i Sverige

Jag har börjat följa matlagningsprogrammet Halv åtta hos mig. Jag har mycket svårt för berättarrösten Helge Skoog som hela tiden försöker sig på små lustigheter. De går inte hem hos mig i alla fall. Men eftersom jag tycker det är kul att titta på matlagning får jag stå ut med honom.

BBC lifestyle visar, vad jag antar är förlagan till den svenska versionen, Come dine with me. Tydligen har programmet initialt producerats av channel 4. Fånig berättarröst finns alltså även här.

Att döma av det jag sett av programmen är de svenska deltagarna betydligt stelare än de engelska. De engelska deltagarna verkar vara öppnare och mer lättkonverserade. I de avsnitt jag såg i veckan från England serverades dessutom obegränsat med vin. Deltagarna blev ordentligt berusade och sa verkligen vad de tyckte om maten och om de andra deltagarna. Det spilldes också rödvin i en vit soffa. De svenska deltagarna är betydligt mer tillknäppta. Innan någon rödvinsincident likt den i England skulle inträffa här... Då skulle väl programmet jämföras med Big Brother eller nåt liknande. Nej, svenskarna är tysta, artiga, försynta och säger vad som förväntas säga. Inte ett ord mer eller mindre.

1 kommentar:

Lindslay sa...

Ja, Helge som försöker vara pruttlustig är nog det sämsta med det programmet. Jag har sett det en gång, men jag stör mig för mycket på honom.