måndag 9 november 2009

Godaste köttfärslimpan

Jag har aldrig varit någon stor supporter av köttfärslimpa men det här receptet har jag fått av min mamma och det blir hur gott som helst!

Köttfärslimpa

600 gram köttfärs
1/2 dl ströbröd
11/2 dl mjölk
1 hackad lök
1 tsk Dijonsenap
1 msk strösocker
salt, vitpeppar (malen) och svartpeppar (grovmalen)
1 pkt grädde
1-2 msk soja
Västerbottensost (riven)
Tomater (små)

Slå på ugnen på 200 grader. Blanda mjölk och ströbröd, låt stå och dra cirka 15 min. Blanda i lök, senap, socker, salt och peppar, rör om. Blanda ner köttfärsen i mjölkblandningen och arbeta färsen, som skall vara lite lös, man kan tillsätta lite mer mjölk för att få lite lösare smet. Platta ut smeten i en form, lägg i en rad med tomater i mitten av smeten och sedan osten ovanpå detta. "Vik ihop smeten" till en limpa. Blanda ihop grädde och soja och häll runt om limpan.

Grädda i 200 grader ca 45 min.

Jag har ätit detta med både potatis och pasta till och bägge funkar men det är nästan så att jag föredrar pasta.

Inga kommentarer: