tisdag 3 november 2009

Måndagens middag - rostbiff

Vi lagar ganska ofta hela köttbitar i ugn eller som traditionell älgstek i gryta på spisen. Vi rensade stugfrysen i helgen och hittade en ganska stor bit rostbiff som blivit över från sommarens grillningar.

Jag utgick från detta recept men istället för dragon använde jag rosmarin tillsammans med vitlök, rosépeppar, salt och peppar till kryddning. Jag stekte köttet till en innertemperatur av 58 grader och sedan lät jag det vila i 10 minuter i folie innan servering.

Till rödvinsreduktionen använde jag rött matlagningsvin och oxfond. Jag var tvungen att sätta i ett par matskedar farinsocker för att få sötma i såsen, annars hade den blivit alldeles för sur.

I paprikafräset använde jag rödlök eftersom jag inte hade salladslök hemma. Man tager vad man haver som Kajsa Varg sa eller sa hon aldrig det? Efter vissa efterforskningar på nätet är det oklart om hon egentligen sa så eller om hon istället sa "om man så haver".

Jag gjorde också rotsaker (potatis, palsternacka och morot) i ugn istället för kokt potatis för det tycker jag passar bättre till en rätt av den här typen.

Inga kommentarer: